Classic Unlimited Explained

Classic Unlimited Explained este o poveste despre muzica clasică ce transpune în mediul online muzica pe care o poți asculta și descoperi în cadrul turneului. În fiecare an, lansăm noi episoade care te invită să descoperi și să te bucuri de muzica unui alt compozitor.

Inregistrările au la bază operele muzicale ale unor compozitor precum Franz Schubert, Serghei Rahmaninov, Frédéric Chopin, Johannes Brahms, Mel Bonis, Clara Schuman dar și ale compozitorilor contemporani Anamaria Meza, Cristian Bence-Muk, Șerban Marcu, și Ciprian Gabriel Pop, explicate și mai apoi interpretate la pian de Bogdan Vaida. Pentru ca lucrările respective să prindă și mai bine viață, poveștile și muzica sunt întregite de ilustrații și animații.

Cele mai noi povești

CU Explained by Bogdan Vaida - Episode 12 - ANAMARIA MEZA - Ansia

În cel de-al doisprezecelea episod Classic Unlimited Explained povestim cu Anamaria Meza despre piesa ei, Ansia. Anamaria a compus această piesă pentru turneul Classic Unlimited din 2022, fiind una din cele trei femei compozitor prezente în programul turneului, care, de altfel, a avut ca temă feminitatea. ‘’Ansia / Anxietate este o piesulică care povestește o realitate senzorială aparte. Ea alternează pe rând senzații și emoții, de la obscur la lucid, de la instabilitate la coerență, de-a lungul a 5 mini-secțiuni: Tuono / Tunet (spaimă, agitație, nesiguranță) Polso / Puls (acumulări, instabilitate, tensiune) Zoppo / Șchiop (dezechilibru) Strega / Vrăjitoare (dezordine) Sogno / Vis (claritate)” (Anamaria Meza)

CU Explained by Bogdan Vaida - Episode 11 - GABRIEL CIPRIAN POP - Gaia

În cel de-al unsprezecelea episod Classic Unlimited Explained povestim cu Ciprian Gabriel Pop despre piesa lui, Gaia. Cip Pop ne scrie piese pentru turneul Classic Unlimited de câțiva ani. În 2022, tema turneului a fost feminitatea. Având în vedere că până acuma ne-a scris cu predilecție piese despre insecte, ne-am așteptat la o piesă despre albine ucigașe sau tarantule veninoase. În schimb, am primit o piesă despre Gaia, zeița pământului. Povestea piesei sună așa: “Vocea străveche a zeiței Gaia - mama a tot ceea ce există, reverberează în liniștea acordurilor de început ale lucrării. E o voce caldă care cântă neantului, nenăscutului să se materializeze în lumină, întuneric, pământ, ape, viață. Voalurile vieții pe care le iscă, se plimbă peste toate cele plăsmuite de vocea ei și nasc deopotrivă zei, titani și creaturi pe care oamenii de mai târziu le vor fi văzut ca monștri. Cântecul Gaiei e cântecul mamei și nu se termină niciodată, se aude mereu transformând haosul în viață.” - Ciprian Gabriel Pop.

CU Explained by Bogdan Vaida - Episode 10 - MEL BONIS - Salomé

În cel de-al zecelea episod Classic Unlimited Explained povestim despre compozitoarea franceză Mel Bonis și piesa ei Salomé. Mel Bonis a fost o pianistă și compozitoare franceză extrem de talentată care a trăit la sfârșitul secolului XIX, începutul secolului XX. Deși a fost obligată de familia ei să își întrerupă studiile la conservator pentru a se mărita cu un domn mai în vârstă ales de aceștia, Mélanie Bonis, pe numele ei adevărat, a cântat la pian și a compus în toate perioadele vieții ei, și mai bune și mai rele, muzica fiind pentru ea atât o pasiune, cât și un refugiu. A fost o persoană religioasă și a avut o viață tumultoasă. Mel Bonis a scris o serie de piese inspirate de femei de legendă printre care și Salomé, din celebra povestire Biblică a tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul. Compozitoarea Mel Bonis s-a concentrat pe dansul Saloméei, plin de măiestrie și de senzualitate. Se spune că dansul Saloméei l-a impresionat într-atât pe regele Irod, încât acesta i-a promis orice recompensă și-ar dori, iar Salomé i-a cerut capul lui Ioan Botezătorul pe o tavă. Toată această viclenie și senzualitate este surprinsă magistral în muzica compozitoarei. Mel Bonis este una din puținele femei compozitor a cărei muzică a impresionat publicul și muzicienii contemporani, dar a trecut și testul timpului, rămânând alături de compozitori celebri, precum Debussy și Ravel, unul din reprezentanții de seama ai impresionismului francez. Muzica lui Mel Bonis este plină de expresivitate, feminitate și măiestria unei compozitoare desăvârșite.

CU Explained by Bogdan Vaida - Episode 8 - CLARA SCHUMANN - Nocturne op. 6, no. 2

Al optulea episod Classic Unlimited Explained și primul din seria 2023 este dedicat compozitoarei Clara Schumann și piesei sale, Nocturna op. 6, nr. 2. Clara Schumann este probabil cea mai cunoscută femeie compozitor din literatura muzicală clasică. A fost o pianistă extraordinară, a cântat nenumărate concerte în toată Europa și a fost o compozitoare extrem de talentată. A reușit prin abilitățile ei să se impună într-o lume în care femeile erau marginalizate. Celebrul compozitor Frederic Chopin a spus o dată, după ce a auzit-o cântând, că este singura femeie din Germania care ar putea să-i cânte compozițiile. Clara Schumann a fost una dintre primele pianiste care și-a cântat piesele pe de rost. Clara a compus Nocturna op. 6, nr. 2 pe când avea 16 ani, o vârstă surprinzător de fragedă pentru maturitatea muzicală pe care o trădează compoziția, pe de altă parte, o vârstă a elanului și naivității romantice. Nocturna este un cântec de dragoste plin de poezia din inima îndrăgostită a Clarei, dar și de limpezimea și hotărârea aceluia care și-a ales drumul. Clara Schumann a fost fără îndoială unul din marile genii din istoria muzicii. S-a impus într-o lume a bărbaților și compozițiile ei ar fi fost probabil mult mai numeroase și mai cunoscute dacă nu ar fi existat acest dezechilibru nefericit în societate.

CU Explained by Bogdan Vaida - Episode 9 - SERGHEI RACHMANINOFF - Prelude op. 23, no. 6

În cel de-al nouălea episod Classic Unlimited Explained povestim despre Serghei Rachmaninoff și Preludiul său op. 23, nr. 6. Serghei Rachmaninoff a fost un muzician cu foarte multe fațete. Probabil că majoritatea pianiștilor atunci când aud de Rachmaninoff se gândesc, pe bună dreptate, la unul dintre cei mai virtuoși pianiști care au trăit vreodată. Bineînțeles că și compozițiile lui cele mai cunoscute sunt lucrări de o mare virtuozitate, care pun la încercare din toate punctele de vedere abilitățile interpreților. Ca pianist a cântat foarte multe concerte pe marile scene ale lumii și a avut un succes enorm. După ce a fost forțat să plece în exil de revoluția bolșevică din Rusia, a încetat să mai compună, concentrându-se pe activitatea de pianist concertist. Totuși, Rachmaninoff s-a văzut pe sine însuși în primul rând ca și compozitor, iar concertele lui preferate nu erau acelea din fața marelui public, ci când le prezenta studenților de la conservator sau prietenilor apropiați ultimele sale idei muzicale, de cele mai multe ori piese scurte sau improvizații. Preludiu, op. 23, nr. 6 este o astfel de idee muzicală, pe care Rachmaninoff a scris-o în ziua în care i s-a născut fetița. Rachmaninoff, probabil copleșit de emoțiile acestui moment deosebit, le-a exprimat, așa cum știa cel mai bine, prin muzică.

EPISODUL 7 – Johannes Brahms – Intermezzo op. 116, nr. 6

Ultimul episod al seriei Classic Unlimited Explained se concentrează în jurul lui Johannes Brahms și Intermezzoul lui op. 116, nr. 6. Încheiem această serie așa cum începem fiecare concert din cadrul turneului Classic Unlimited: cu o piesă compusă de Brahms. E vorba de unul dintre intermezzourile lui, lucrări scrise spre finalul vieții sale și grupate în ciclurile de la op.116 până la op.119. Brahms a fost unul dintre marii compozitori romantici, un foarte bun pianist și dirijor, și a compus atât piese simponifice, cât și pentru pian sau muzică de cameră. Muzica lui Brahms e plină de poezie și e scrisă cu toată măiestria adunată de compozitor de-a lungul vieții sale. Bogdan Vaida: ’’Am vrut să cânt la începutul fiecărui concert o piesă care să-mi dea sentimentul de căldură, de familiaritate. Un fel de bun venit, atât pentru public, cât și pentru mine. Cele mai potrivite piese pentru acest lucru mi s-au părut Intermezzourile lui Brahms, pentru că sunt pline de expresivitate, de un soi de înțelepciune și de bunătate. M-am obișnuit să încep concertele în acest fel, iar sentimentul că am în Brahms un prieten binevoitor, și căldura din muzica lui m-au ajutat de multe ori să trec peste nervozitate, peste emoțiile concertului“.

EPISODUL 6 – Frédéric Chopin – Variations on “La ci darem la mano”, Op. 2

Frédéric Chopin și Variațiunile sale Op. 2 pe “La ci darem la mano” sunt subiectul celui de-al șaselea episod Classic Unlimited Explained. Chopin a fost unul dintre marii compozitori romantici și, în același timp, un pianist extraordinar. La vârsta de 17 ani, atunci când a scris această piesă, era considerat cel mai bun pianist din Varșovia, care la vremea aceea era unul dintre marile centre muzicale ale Europei. Muzica lui este melodioasă, plină de poezie și are, în general, o notă de melancolie. Acest lucru și din motivul că Chopin a fost foarte legat de locurile natale, de care a stat departe de la vârsta de 20 de ani, nemaiputându-se întoarce acasă din cauza contextului istoric. Bogdan Vaida: ’’Variațiunile Op. 2 a lui Chopin fac parte din lucrările mai puțin cântate ale sale, poate și pentru că compozitorul nu atinsese deplina maturitate atunci când le-a compus. Însă această compoziție trădează din plin talentul lui Chopin, fiind la fel de interesantă și expresivă precum lucrările mai târziu ale compozitorului’’.

EPISODUL 5 – Ciprian Gabriel Pop – Colonel Mosquito

Cel de-al cincilea episod Classic Unlimited Explained este dedicat lui Ciprian Gabriel Pop și piesei lui ’’Colonel Mosquito’’. Ciprian Pop este compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj și a scris piesa special pentru turneul Classic Unlimited din 2021. De altfel, el este prietenul și, putem zice, compozitorul ’’de casă’’ al turneului Classic Unlimited dat fiind că a scris patru piese pentru acest turneu, cu subiecte preponderent legate de insecte. După ce a compus lucrări despre fluturi și furnici, anul acesta a fost rândul unui colonel țânțar să fie protagonistul unei piese pentru pian pe cât de inspirată, pe atât de amuzantă, piesă care ar putea fi un desen animat foarte reușit. Povestea acestei lucrări spusă chiar de compozitor este aceasta: “Toată cazarma era în dezordinea de seară, când se primește vestea că vine la apel, în inspecție, însuși Colonelul! Mașina lui apare, se deschide ușa și începe inspecția și discursul… Colonelul se plimbă, aranjează gulerul și ținuta unor țânțari țepeni și speriați, apoi începe un discurs despre curaj și război și arme și catarama trebuie să stea exact la 23 mm de buric și arma în perfectă stare de funcționare și dușmanul și hrana și tot ceea ce îl face pe țânțar o mașină de luptă extremă. Se înfierbântă, se umflă și se roșește, nu mai știe ce să zică, încheie cu fraza de început și pleacă! Cam așa e apelul de seară al țânțăroiului colonel” Bogdan Vaida: ’’Întotdeauna mi-a făcut plăcere să învăț și să cânt piesele lui Cip. Sunt foarte fain scrise, inspirate și distractive. E o combinație de măiestrie componistică și poftă de viață, o muzică plină de spirit și bun gust’’.

EPISODUL 4 – Șerban Marcu  – Mirror Spiders

Protagonistul episodului patru Classic Unlimited Explained este Șerban Marcu și lucrarea lui ’’Mirror Spiders’’. Șerban Marcu este compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj și a scris piesa special pentru turneul Classic Unlimited din 2021. Compoziția pleacă de la ideea că mâinile pianistului sunt ca doi păianjeni care se mișcă în oglindă pe claviatura pianului. Este o lucrare bine organizată și scrisă organic, intenția compozitorului fiind de a realiza și un efect vizual a „păianjenilor” pe clapele pianului, nu doar unul acustic. Piesa îți dă impresia că intri într-un salon al oglinzilor în care păianjenii și reflexiile acestora vin și din dreapta și din stânga, când mai tare când mai încet Bogdan Vaida: ’’De când am început să învăț această piesă, am fost fascinat de inteligența cu care a fost scrisă, felul în care compozitorul a construit-o bazându-se pe un singur motiv muzical. Apoi, pe măsură ce am aprofundat-o si mai ales după ce am cântat-o în concert, a început să îmi placă tot mai tare, am început să descopăr tot mai multe subtitlități și idei interesante în ea”.

EPISODUL 3 – Cristian Bence-Muk – Marrock

În cel de-al treilea episod Classic Unlimited Explained este prezentat Cristian Bence-Muk și piesa lui ’’Marrock’’. Compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj, Cristian Bence-Muk a scris piesa Marrok special pentru turneul Classic Unlimited din 2021. Compoziția se bazează pe trei elemente principale: un coral al compozitorului renascentist Luca Marenzio, prelucrări în stil rock al aceluiași coral și un soi de autoironie la adresa unor părți ale muzicii contemporane, care uneori devine atât complicată, încât pentru ascultătorii nefamiliarizați pare a fi o succesiune întâmplătoare de sunete și armonii. În compoziție, Cristian Becene-Muk folosește și efecte sonore prin care părăsește modul tradițional de a folosi pianul pentru a sublinia elementul de autoironie al piesei. Bogdan Vaida: “Văd această piesă ca pe un fel de radiografie a capului de muzician a lui Cristi Bence-Muk. Coralul lui Luca Marenzio simbolizează partea academică a lumii muzicale a lui Cristi, iar pasajele în stil rock sunt pline de viață și reprezintă bucura de a cânta, de a improviza, de a trăi.”

EPISODUL 2 – Serghei Rahmaninov - Preludiu Op. 32, nr. 10

Acest al doilea episod Classic Unlimited Explained este dedicat lui Serghei Rahmaninov și al său ‘’Preludiu Op. 32, nr 10’’. Rahmaninov a fost unul dintre cei mai apreciați pianiști ai secolului XX, având în același timp mult succes și în calitate de dirijor și compozitor. Obișnuia să spună că atunci când compune are nevoie de o inspirație externă, altfel ideea nu are cum să se nască. Iar asta însemna fie să-și amintească de o carte citită, de niște versuri auzite sau de un tablou anume. Memoria îi reînvia aceste stări și emoții pe care căuta să le transforme apoi în sunete. În cazul Preludiului de azi, izvorul inspirației compozitorului a fost pictura numită ’’Întoarcerea acasă’’ a artistului elvețian Arnold Böcklin. Este un tablou oarecum enigmatic, care ridică numeroase întrebări privitorului, iar acest caracter misterios al operei de artă se regăsește și în piesa lui Rahmaninov. Bogdan Vaida: ’’Unii contemporani l-au caracterizat pe Rahmaninov ca fiind un om ursuz și rece. Stravinsky spunea despre el că era o . Pentru toată lumea, însă, muzica lui este caldă, expresivă și plină de pasiune’’.

EPISODUL 1 – Franz Schubert – Impromptu Op. 90, nr. 4

Primul episod Classic Unlimited Explained îl are ca protagonist pe Franz Schubert și piesa lui ’’Impromptu Op. 90, nr. 4’’. Franz Schubert a fost un muzician foarte talentat și un compozitor prolific, în ciuda faptului că a trăit doar 31 de ani. A compus foarte mult, mai ales lucrări pentru voce și pian. A fost primul compozitor care a scris piese scurte pentru pian grupate în cicluri, pe care le-a denumit ’’Momente Muzicale’’ sau ‘’Impromptu’’, ceea ce înseamnă improvizație. Foarte mulți compozitori au preluat mai târziu acest gen de compoziție sub diferite denumiri, cum ar fi “Cântece fără cuvinte”. În viziunea pianistului Bogdan Vaida, aceste compoziții sunt cu atât mai intime și mai personale cu cât le lipsește textul. În multe din liedurile lui Schubert textul, respectiv vocea care cântă, reprezintă ceea ce exprimă personajul respectiv, iar armoniile și melodiile de la pian sunt ceea ce reflectă lumea interioară a acestuia, adică ceea ce simte. Bogdan Vaida: ’’Aceste cântece fără voce reflectă lumea interioară a lui Schubert. Cred că aceste piese au fost cele pe care autorul și le cânta în momentele de melancolie sau singurătate. Când te ocupi cu muzica lui Schubert, ai senzația că sufletul i se oglindește cu claritate, simplitate și sinceritate în acordurile ei’’.