Classic Unlimited Explained este o poveste despre muzica clasică în șapte capitole. Fiecare episod te invită să descoperi și să te bucuri de muzica unui alt compozitor. 

Înregistrările au la bază operele muzicale ale lui Franz Schubert, Serghei Rahmaninov, Frédéric Chopin și Johannes Brahms, dar și ale compozitorilor contemporani Cristian Bence-Muk, Șerban Marcu și Ciprian Gabriel Pop, explicate și mai apoi interpretate la pian de Bogdan Vaida. Pentru ca lucrările respective să prindă și mai bine viață, poveștile și muzica sunt întregite de ilustrații și animații. 

Classic Unlimited Explained transpune în mediul online muzica pe care o poți asculta și descoperi în turneul de pian omonim. 

Classic Unlimited Explained este un proiect Fapte.

Bogdan Vaida – pianist / povestitor
Ciprian Gabriel Pop – compozitor
Șerban Marcu – compozitor
Cristian Bence – Muk – compozitor
Vlad Anca – editare video
Ileana Surducan și Alex Böjthe – ilustrație și grafică video

Proiectul cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

EPISODUL 1 – Franz Schubert – Impromptu Op. 90, nr. 4

Primul episod Classic Unlimited Explained îl are ca protagonist pe Franz Schubert și piesa lui ’’Impromptu Op. 90, nr. 4’’. 

Franz Schubert a fost un muzician foarte talentat și un compozitor prolific, în ciuda faptului că a trăit doar 31 de ani. A compus foarte mult, mai ales lucrări pentru voce și pian. A fost primul compozitor care a scris piese scurte pentru pian grupate în cicluri, pe care le-a denumit ’’Momente Muzicale’’ sau ‘’Impromptu’’, ceea ce înseamnă improvizație. Foarte mulți compozitori au preluat mai târziu acest gen de compoziție sub diferite denumiri, cum ar fi “Cântece fără cuvinte”.

În viziunea pianistului Bogdan Vaida, aceste compoziții sunt cu atât mai intime și mai personale cu cât le lipsește textul. În multe din liedurile lui Schubert textul, respectiv vocea care cântă, reprezintă ceea ce exprimă personajul respectiv, iar armoniile și melodiile de la pian sunt ceea ce reflectă lumea interioară a acestuia, adică ceea ce simte. 

Bogdan Vaida: ’’Aceste cântece fără voce reflectă lumea interioară a lui Schubert. Cred că aceste piese au fost cele pe care autorul și le cânta în momentele de melancolie sau singurătate. Când te ocupi cu muzica lui Schubert, ai senzația că sufletul i se oglindește cu claritate, simplitate și sinceritate în acordurile ei’’. 

EPISODUL 2 – Serghei Rahmaninov – Preludiu Op. 32, nr 10

Acest al doilea episod Classic Unlimited Explained este dedicat lui Serghei Rahmaninov și al său ‘’Preludiu Op. 32, nr 10’’. 

Rahmaninov a fost unul dintre cei mai apreciați pianiști ai secolului XX, având în același timp mult succes și în calitate de dirijor și compozitor. Obișnuia să spună că atunci când compune are nevoie de o inspirație externă, altfel ideea nu are cum să se nască. Iar asta însemna fie să-și amintească de o carte citită, de niște versuri auzite sau de un tablou anume. Memoria îi reînvia aceste stări și emoții pe care căuta să le transforme apoi în sunete. 

În cazul Preludiului de azi, izvorul inspirației compozitorului a fost pictura numită ’’Întoarcerea acasă’’ a artistului elvețian Arnold Böcklin. Este un tablou oarecum enigmatic, care ridică numeroase întrebări privitorului, iar acest caracter misterios al operei de artă se regăsește și în piesa lui Rahmaninov. 

Bogdan Vaida: ’’Unii contemporani l-au caracterizat pe Rahmaninov ca fiind un om ursuz și rece. Stravinsky spunea despre el că era o <namilă încruntată / a six and a half foot scowl>. Pentru toată lumea, însă, muzica lui este caldă, expresivă și plină de pasiune’’.

EPISODUL 3 – Cristian Bence-Muk – Marrock

În cel de-al treilea episod Classic Unlimited Explained este prezentat Cristian Bence-Muk și piesa lui ’’Marrock’’.

Compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj, Cristian Bence-Muk a scris piesa Marrok special pentru turneul Classic Unlimited din 2021.

Compoziția se bazează pe trei elemente principale: un coral al compozitorului renascentist Luca Marenzio, prelucrări în stil rock al aceluiași coral și un soi de autoironie la adresa unor părți ale muzicii contemporane, care uneori devine atât complicată, încât pentru ascultătorii nefamiliarizați pare a fi o succesiune întâmplătoare de sunete și armonii. În compoziție, Cristian Becene-Muk folosește și efecte sonore prin care părăsește modul tradițional de a folosi pianul pentru a sublinia elementul de autoironie al piesei.

Bogdan Vaida: “Văd această piesă ca pe un fel de radiografie a capului de muzician a lui Cristi Bence-Muk. Coralul lui Luca Marenzio simbolizează partea academică a lumii muzicale a lui Cristi, iar pasajele  în stil rock sunt pline de viață și reprezintă bucura de a cânta, de a improviza, de a trăi.”

EPISODUL 4 – Șerban Marcu  – Mirror Spiders

Protagonistul episodului patru Classic Unlimited Explained este Șerban Marcu și lucrarea lui ’’Mirror Spiders’’.

Șerban Marcu este compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj și a scris piesa special pentru turneul Classic Unlimited din 2021. 

Compoziția pleacă de la ideea că mâinile pianistului sunt ca doi păianjeni care se mișcă în oglindă pe claviatura pianului. Este o lucrare bine organizată și scrisă organic, intenția compozitorului fiind de a realiza și un efect vizual a „păianjenilor” pe clapele pianului, nu doar unul acustic. Piesa îți dă impresia că intri într-un salon al oglinzilor în care păianjenii și reflexiile acestora vin și din dreapta și din stânga, când mai tare când mai încet

Bogdan Vaida: ’’De când am început să învăț această piesă, am fost fascinat de inteligența cu care a fost scrisă, felul în care compozitorul a construit-o bazându-se pe un singur motiv muzical. Apoi, pe măsură ce am aprofundat-o si mai ales după ce am cântat-o în concert, a început să îmi placă tot mai tare, am început să descopăr tot mai multe subtitlități și idei interesante în ea”.

EPISODUL 5 – Ciprian Gabriel Pop – Colonel Mosquito

Cel de-al cincilea episod Classic Unlimited Explained este dedicat lui Ciprian Gabriel Pop și piesei lui ’’Colonel Mosquito’’.

Ciprian Pop este compozitor și profesor la Academia de Muzică din Cluj și a scris piesa special pentru turneul Classic Unlimited din 2021. De altfel, el este prietenul  și, putem zice, compozitorul ’’de casă’’ al turneului Classic Unlimited dat fiind că a scris patru piese pentru acest turneu, cu subiecte preponderent legate de insecte. 

După ce a compus lucrări despre fluturi și furnici, anul acesta a fost rândul unui colonel țânțar să fie protagonistul unei piese pentru pian pe cât de inspirată, pe atât de amuzantă, piesă care ar putea fi un desen animat foarte reușit.

Povestea acestei lucrări spusă chiar de compozitor este aceasta: “Toată cazarma era în dezordinea de seară, când se primește vestea că vine la apel, în inspecție, însuși Colonelul! Mașina lui apare, se deschide ușa și începe inspecția și discursul… Colonelul se plimbă, aranjează gulerul și ținuta unor țânțari țepeni și speriați, apoi începe un discurs despre curaj și război și arme și catarama trebuie să stea exact la 23 mm de buric și arma în perfectă stare de funcționare și dușmanul și hrana și tot ceea ce îl face pe țânțar o mașină de luptă extremă. Se înfierbântă, se umflă și se roșește, nu mai știe ce să zică, încheie cu fraza de început și pleacă! Cam așa e apelul de seară al țânțăroiului colonel”

Bogdan Vaida: ’’Întotdeauna mi-a făcut plăcere să învăț și să cânt piesele lui Cip. Sunt foarte fain scrise, inspirate și distractive. E o combinație de măiestrie componistică și poftă de viață, o muzică plină de spirit și bun gust’’. 

EPISODUL 6 – Frédéric Chopin – Variations on “La ci darem la mano”, Op. 2

Frédéric Chopin și Variațiunile sale Op. 2 pe “La ci darem la mano” sunt subiectul celui de-al șaselea episod Classic Unlimited Explained. 

Chopin a fost unul dintre marii compozitori romantici și, în același timp, un pianist extraordinar. La vârsta de 17 ani, atunci când a scris această piesă, era considerat cel mai bun pianist din Varșovia, care la vremea aceea era unul dintre marile centre muzicale ale Europei. 

Muzica lui este melodioasă, plină de poezie și are, în general, o notă de melancolie. Acest lucru și din motivul că Chopin a fost foarte legat de locurile natale, de care a stat departe de la vârsta de 20 de ani, nemaiputându-se întoarce acasă din cauza contextului istoric. 

Bogdan Vaida: ’’Variațiunile Op. 2 a lui Chopin fac parte din lucrările mai puțin cântate ale sale, poate și pentru că compozitorul nu atinsese deplina maturitate atunci când le-a compus. Însă această compoziție trădează din plin talentul lui Chopin, fiind la fel de interesantă și expresivă precum lucrările mai târziu ale compozitorului’’. 

EPISODUL 7 – Johannes Brahms – Intermezzo op. 116, nr. 6

Ultimul episod al seriei Classic Unlimited Explained se concentrează în jurul lui Johannes Brahms și Intermezzoul lui op. 116, nr. 6.

Încheiem această serie așa cum începem fiecare concert din cadrul turneului Classic Unlimited: cu o piesă compusă de Brahms. E vorba de unul dintre intermezzourile lui, lucrări scrise spre finalul vieții sale și grupate în ciclurile de la op.116 până la op.119. 

Brahms a fost unul dintre marii compozitori romantici, un foarte bun pianist și dirijor, și a compus atât piese simponifice, cât și pentru pian sau muzică de cameră. Muzica lui Brahms e plină de poezie și e scrisă cu toată măiestria adunată de compozitor de-a lungul vieții sale. 

Bogdan Vaida: ’’Am vrut să cânt la începutul fiecărui concert o piesă care să-mi dea sentimentul de căldură, de familiaritate. Un fel de bun venit, atât pentru public, cât și pentru mine. Cele mai potrivite piese pentru acest lucru mi s-au părut Intermezzourile lui Brahms, pentru că sunt pline de expresivitate, de un soi de înțelepciune și de bunătate. M-am obișnuit să încep concertele în acest fel, iar sentimentul că am în  Brahms un prieten binevoitor, și căldura din muzica lui m-au ajutat de multe ori să trec peste nervozitate, peste emoțiile concertului“. 

 
Artizan
Radio Romania Cluj